ЗАЗ 965 Запорожець
Виробник - ЗАЗ Комунар. Також називається - ZAZ Jalta by Konela, Scaldia Yalta. Роки виробництва - 1960-1969. Місце виробництва - Україна (Запоріжжя). Клас - міський автомобіль (клас А). Тип кузова - купе. Компонування - RR. Двигун: бензинові - 0,7 (23 к. с.), 0,9 (27-30 к. с.). Коробка передач - 4-ступінчата механічна. Колісна база - 2023 мм. Довжина - 3330 мм. Ширина - 1395 мм. Висота - 1450 мм. Кліренс - 175 мм. Передня колія - 1144 мм. Задня колія - 1160 мм. Вага - 650 кг. Найвища швидкість - 90-100 км/год. Вмістимість баку - 24 літрів.

Розробка моделі
У 1955 році, почалася робота, над створенням радянського мікроавтомобіля. Першим дослідним зразком такого автомобіля, став ІМЗ-НАМІ А50 Білка (легковий автомобіль вагонної компановки).
У 1956 році, почалося проектування автомобіля МЗМА Москвич 444, який став прототипом, майбутнього легендарного ЗАЗ 965 Запорожець.
У 1958 році, були воплащены в металі, відразу декілька дослідних зразків мікроавтомобілів - НАМІ 031 (купе з торсіонною підвіскою), НАМІ 048 (легковий автомобіль напіввагонного компонування), НАМІ 049 (легкий всюдихід) і НАМІ 059 (легковий автомобіль із стеклопластіковим кузовом).
(Для створення даних автомобілів, активно використовувався досвід іноземних автовиробників. У розпорядженні НАМІ, були - BMW Isetta, Bond Minicar, Fuldamobil S-6, Fuldamobil S-7, Goggomobil T300, Lloyd 600, Volkswagen Käfer (Typ 1), Zündapp Janus. Але сновним зразком, при проектуванні власного микроавтомобиля, конструктори НАМІ і МЗМА, вважали новітній італійський автомобіль - FIAT 600, який відрізнявся, в першу чергу, раціональним компонуванням, при збереженні, звичних для тих років, зовнішнього вигляду і планування салону, а також, вдалою і прогресивною, за мірками свого часу, конструкцією кузова - де роль передніх лонжеронів, грали посилені бризковики передніх крил, а панель підлоги, була низько підвішена, між коробами порогів, що дозволило збільшити об'єм салону, без зайвого збільшення габаритної висоти.)
У 1959 році, на запорізькому заводі Комунар, була виготовлена передсерійна партія ЗАЗ 965 Запорожець.

Історія моделі
У 1960 році, почалося серійне (масове) виробництво, першого українського мікроавтомобіля - ЗАЗ 965 Запорожець. Характерними особливостями цього автомобіля, були: тип кузова - купе (вперше, в радянському автомобілебудуванні, використаний на серійному автомобілі), заднє розташування двигуна (вперше, в радянському автомобілебудуванні, використане на серійному автомобілі), двигун повітряного охолодження (вперше, в радянському автомобілебудуванні, використаний на серійному автомобілі), двері на задніх петлях (відкривалися проти руху автомобіля), дворядне розташування вентиляційних отворів на повітрозабірниках.
У 1962 році, була проведена моденизация ЗАЗ 965 - нова модель, дістала назву ЗАЗ 965А. Були зроблені, наступні зміни: передні габаритні вогні, перемістилися з верхньої частини крил під фари; змінилися повітрозабірники на задніх крилах (замість двох рядів луврів, став один, більшої висоти); змінився капот двигуна (замість двох груп луврів півколом, що огинають ліхтар підсвічування номерного знаку, з'явився прямокутний сітчастий отвір над ліхтарем); з'явилися внутрішні дверні ручки.
У 1965 році, автомобіль ЗАЗ-965А, злегка модернізували - була збільшена потужність двигуна (з 27 к. с. до 30 к. с.).
У 1969 році, випуск ЗАЗ-965А Запорожець, був припинений - його змінила модель ЗАЗ 966.
(Всього було виготовлено, 322 166 екземплярів ЗАЗ 965 і його модифікацій.)

Кузов
ЗАЗ 965 Запорожець, має закритий, суцільнометалевий кузов, несучого типу, двох типів: 2-дверне купе і 2-дверний фургон (965С і 965АС).
Габаритні розміри автомобіля: довжина (3330 мм); ширина (1395 мм); висота (1450 мм); колісна база (2023 мм). Маса спорядженого автомобіля, становить 665 кг. Об'єм паливного бака - 24 літрів.
Передній та задній бампери - металеві (хромовані).

Антикорозійний захист

Двигун
На автомобілі ЗАЗ 965 Запорожець, встановлювали двигуни Мелітопольського Моторного Заводу: карбюраторні - 746 3cm (МеМЗ 965 (карбюратор - К-100, К-123) - 4-циліндровий, V-подібний, нижньоклапанний, поперечного розташування.), 887 3cm (МеМЗ 966 (карбюратор - К-125) - 4-циліндровий, V-подібний, нижньоклапанний, поперечного розташування.) і 887 3cm (МеМЗ 966 (карбюратор - К-125) - 4-циліндровий, V-подібний, нижньоклапанний, поперечного розташування.).
Характеристики двигунів
МеМЗ 965 (індекс -): Об'єм - 746 см³; Система живлення - карбюратор; Клапани/ГРМ - 8/OHV; Потужність - 23 к. с. (17 кВт) при 4000 об/хв; Крутний момент - 44 Нм при 2200-2500 об/хв; Розгін (від 0 до 100 км/год) - - секунд; Максимальна швидкість - 90 км/год; Витрата пального (EU) - 6,5 л / 100 км; Роки випуску - 1960-1962 рр.
МеМЗ 966 (індекс -): Об'єм - 887 см³; Система живлення - карбюратор; Клапани/ГРМ - 8/OHV; Потужність - 27 к. с. (20 кВт) при 4000 об/хв; Крутний момент - 44 Нм при 2200-2500 об/хв; Розгін (від 0 до 100 км/год) - ? секунд; Максимальна швидкість - 100 км/год; Витрата пального (EU) - 5,5 л / 100 км; Роки випуску - 1962-1965 рр.
МеМЗ 966 (індекс -): Об'єм - 887 см³; Система живлення - карбюратор; Клапани/ГРМ - 8/OHV; Потужність - 30 к. с. (22 кВт) при 4000 об/хв; Крутний момент - 44 Нм при 2200-2500 об/хв; Розгін (від 0 до 100 км/год) - ? секунд; Максимальна швидкість - 100 км/год; Витрата пального (EU) - 5,5 л / 100 км; Роки випуску - 1965-1969 рр.

Шасі

Трансмісія
На автомобілях ЗАЗ 965 Запорожець, використовується задньопривідна схема трансмісії. В трансмісію ЗАЗ 965 Запорожець, входять: зчеплення, коробка зміни передач, приводи коліс.

Підвіска
Передня підвіска (за типом Volkswagen Käfer) - виконана на двох поперечних торсіонах, до кінців яких, кріпилися чотири подовжні важелі, до яких, за допомогою шворневого вузла, кріпилися поворотні кулаки передніх коліс.
Задня підвіска (за типом FIAT 600) - виконана на двох діагональних важелях, за схемою, з хитними півосями.

Колеса і шини

Рульове керування

Гальмівна система

Електрообладнання

Безпека

Оцінка автомобіля

 - Переваги
Прекрасна прохідність

 - Недоліки

 - Доступність запчастин

Ціна і гарантія
У 1960 році, ЗАЗ 965, коштував 18000 (дореформених) карбованців.
У 1961 році, ЗАЗ 965, коштував 1800 карбованців.
У 1962 році, ЗАЗ 965, коштував 1800 карбованців.
У 1969 році, ЗАЗ 965А, коштував 2200 карбованців.

Продажі

Модифікації
ЗАЗ 965 Запорожець Передсерійний 06.1959-1960
ЗАЗ 965 Запорожець 1960-1962
ЗАЗ 965Б Запорожець 1960-1962
ЗАЗ 965Р Запорожець 1960-1962
ЗАЗ 965С Запорожець 1960-1962
ЗАЗ 965Е Ялта 1960-1962
ЗАЗ 965 Пікап
ЗАЗ 965А Запорожець (27 к. с.) 10.1962-12.1965
ЗАЗ 965АБ Запорожець (27 к. с.) 1962-1965
ЗАЗ 965АР Запорожець (27 к. с.) 1962-1965
ЗАЗ 965АС Запорожець (27 к. с.) 1962-1965
ЗАЗ 965АЕ Ялта 1962-1965
ЗАЗ 965А Пікап
Scaldia Yalta (965А) 27 hp
ZAZ Jalta by Konela (965А) 27 hp
ЗАЗ 965A Запорожець (30 к. с.) 12.1965-05.1969
ЗАЗ 965АБ Запорожець (30 к. с.) 1965-1969
ЗАЗ 965АР Запорожець (30 к. с.) 1965-1969
ЗАЗ 965АС Запорожець (30 к. с.) 1965-1969
ЗАЗ 965АЕ Ялта 1965-1969
ЗАЗ 965А Пікап
Scaldia Yalta (965А) 30 hp
ZAZ Jalta by Konela (965А) 30 hp